fredag 26 oktober 2012

Ramlar över mig

Det är fredag och jag är fruktansvärt trött. Både fysiskt och psykiskt.
Sitter på jobbet och försöker få till lite inspiration för att ta tag i dagen. Radion står på i bakgrunden och som vanligt är det mest slölyssnande från min sida.
Rätt vad det är öppnas mina öron. De scannar in rätt våglängd och riktas med odelad uppmärksamhet åt det håll rösten kommer ifrån.

Nyheternas reporter pratar om en tjej som blev lämnad ensam. Hennes mamma segnade ned på golvet och när hon kom till sjukhuset konstaterades en hjärntumör. Hon vidarebefordrades till ett större sjukhus och i några veckor lämnades dottern ensam på gården med hundar och katter. Jag vet inte riktigt hur gammal hon är men hjälp, vad det sög till i magen.

Allt kom åter.

Nu sitter jag här och försöker tränga undan känslorna från den tiden för 36 år sedan. Övergivenhet, ensamhet, ofrivilligt ansvar, rädsla för vad som ska hända med mina föräldrar som plötsligt var på sjukhus båda två. Det snurrar.

På något vis känns det värre nu än vad det gjorde då. När man befinner sig mitt i det finns inga alternativ. Du måste vidare. Trots förvirring och tomhet.
Vi fick bo hos en kompis familj, vi behövde inte sova ensamma eller tänka på att skaffa hem mat. Övergiven kände jag mig ändå.

Min bror var bara nio, jag var hela elva år. Jag skulle vara den vuxna. Den som tog hand om och tröstade. Vem skulle annars göra det?

Som sagt; allt kom åter.

11 kommentarer:

  1. Vilken text, den är så stark att det är svårt att kommentera, man kan bara känna. Styrkekram om du behöver.

    SvaraRadera
  2. Ja en jättestark text. Man vill bara ge en kram... kram om du behöver det

    SvaraRadera
  3. Skriv mer om det. Erövra minnet.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker. Har försökt att börja på en bok men det blir nog på det här sättet istället. Det är så svårt med andra inblandade som kan bli "stötta" eller liknande... Tack för era kramar och kommentarer!

    SvaraRadera
  5. Du sätter ord på det. Att man aldrig blir av med det.

    SvaraRadera
  6. Bra, och effektivt med zoomningen "genom" radion.

    SvaraRadera
  7. Kan bara hålla med de andra, å visst klara man det mesta men sen kan det vara svårt att fatta hur, när känslorna får komma ut liksom.

    SvaraRadera
  8. Ang kommentar hos mig. Jag blev nyfiken på vem du tänker på läser om K. Lämna gärna en ledtråd el dyl hos mig, om det känns OK. :)

    Skriva kan man göra för sin egen skull, tänkte jag när jag läste de andras kommentarer. Det behöver inte bli en offentlig bok, ett dokument för egen del räcker långt.

    SvaraRadera
  9. Det är sådana här stunder man aldrig glömmer, men samtidigt ger det en inre styrka...

    SvaraRadera

Fick du lust att säga nåt? Gör gärna det :-)